fbpx

يعني تنشين Targeting

Targeting

Targeting

عمرك فكرت مين هما الناس اللي بتقرأ المحتوى بتاعك؟ الفكرة بتاعتك بتوصل لناس هتفهمها ولا لأ؟ وعلى أي أساس الناس دي بيتم اختيارها أو بيتم “التنشين” عليها؟ 

 

التنشين يعني الTargeting  وهو ده اللي هنتكلم عليه في الكام سطر اللي جايين دول، أيه هو ال Targeting؟ وإزاي هو مهم في عملية التسويق بتاعك وخصوصاً الـ Content Marketing كل ده هتعرفه في Blog Post ده. 

ال Targeting يعني تنشين 

الهدف بتاعك من خلال عملية التسويق الضخمة اللي بتعملها دي أنك تجيب” جون”، والجون هنا إن البراند بتاعك يتعرف والناس تشاور عليك و يشتروا منك وبالتالي المبيعات تزيد.  

في 3 حاجات بيتحكموا في “الجون” بتاعك ده أو في شكل “المستهدفين”، أو بتقابلهم في طريقك وإنت رايح تجيب جون وهما: ال Ad system، وده مش هنتكلم عليه أوي دلوقتي، و تاني حاجة الPlatform أو اللي هي الفيسبوك في معظم الأحيان، وأخيراً الجمهور أو Audience أو “الجون” اللي انت عايز توصله. 

اللي هنتكلم عليه من ال3 عوامل في الـ Blog Post ده هو الجمهور بتاعك. إنت فاكر إن هدفك إنك توصل لاكبر عدد ممكن من الـ Audience مش مهم تكون Specific، على اعتبار ان كده هتجيب عدد أكبر من الـ Sales، ولكن العكس صحيح تماماً. 

صحيح من غير الTargeting هتوصل لعدد أكبر، بس للأسف قيمتهم مش هتبقى زي ما إنت فاكر، لإن المحتوى والفكرة اللي بتقدمها مش Point Of Interest بالنسبة لهم. 

طب إزاي تحدد عملاء مهتمين باللي هتقدموا لهم؟  

وتقدر تحدد الجمهور بتاعك من خلال أكتر من حاجة أولهم مكانهم أو الLocation  أو  Demographics، أو تحدد أنهم رجالة ولا ستات، وكمان ممكن تحدد الفئة العمرية اللي عايزة المحتوى بتاعك يظهر لهم. 

وفي الفيسبوك تقدر تحدد الإهتمامات بتاعهم، وده بيبقى سهل أوي من خلال الActivities بتاعهم على الفيسبوك وأيه هي البيدجات اللي بيزروها باستمرار وحاجات تانية كتير.  

خطوة اختيار المستهدفين مش بتنتهي هنا بس، لأ دي تعتبر الخطوة الأولى  وفي مقالات تانية هنتكلم أكتر عن الخطوات التانية دي. 

بس لحد الوقت ده ممكن تكلمنا على +20 1001654455 أو تزور Contact Us