fbpx

قالك ال Content هو ال King

Content Is King
Content Is King

“Content Is King”

“ المحتوى هو الملك” 

الكلمة دي قالها واحد من أشهر الناس في مجال التكنولوجيا و صاحب أشهر شركة في العالم و أغنى واحد في العالم بيل جيتس سنة 1996. 

على الرغم من إن الكلمة دي  قديمة أوي، إلا أنها  بقت متداولة دلوقتي على الانترنت، يمكن بدأ الاهتمام بيها في الكام سنة اللي فاتوا عشان الناس بقت تتوجه إلى التسويق الرقمي أو Digital Marketing واللي جزء مهم منه هو تسويق المحتوى أو Content Marketing. 

للأسف بسبب الاستخدام الغير مبرر لكلمة محتوى ، فبقت كلمة Content بتتقال على أي كلام بيتكتب على الانترنت سواء Facebook Posts أو مقال على Blog أو على أي Social Media Platform، بس اللي أهم من شوية كلام جنب بعضه هو إنه يبقى كلام ذو قيمة  أو High Quality Content. 

ال Content Marketing ببساطة هو إنك تعمل محتوى قيم و بيقدم Value وتبدأ تنشره من خلال ال Platform بتاعتك و تستخدم Tone Of Voice مناسب لكل Platform، وكل ما كان المحتوى اللي بتقدمه مشوق ومفيد كل ما كان ال Engagement عليه أكتر. 

عشان كده هتلاقي إن المحتوى هو الملك أما مبيعات كتاب ما ممكن توصل لمليون وأكتر حول العالم، فلو مكنش المحتوى بتاع الكتاب ذو قيمة مكنش وصل للناس دي كلها. 

المحتوى هو الملك لأنه ببساطة  هو اللي اتبنى عليه فكرة ” الإنترنت”. الإنترنت أتوجد أصًلا عشان نقل معلومات  والتواصل بين ناس مختلفة لتبادل خبراتهم و تجاربهم. 

وهتلاقي برضو إن المحتوى مش بس مقتصر على التسويق الرقمي، لأ، كمان المحتوى القيم وصل للمقالات الصحفية والمدونات والصور، والإنفوجرافيك، والفيديوهات، و البرامج الإذاعية وغيرها كتير.   

طالما المحتوى هو الملك، ليه بنضيع وقتنا في حاجات تانية؟ 

على الرغم من إن كل اللي في مجال التسويق رقمي عارفين عن ظهر قلب إن المحتوى هو الملك، بس لسه بيضيعوا وقت في حاجات تانية أو بمعنى أصح مش بيهتموا بالمحتوى كما يجب. 

  • كل التحديثات اللي حصلت في الباندا Panda كلها كانت عشان تريقة التايج اللي في محتوى أو Content بيقدم قيمة و Value كويسة بعيداً عن المواقع اللي محتوى بتاعها ضعيف. 

  • حتى تحديثات الHumming Bird حصلت عشان تقرأ أفكار اللي بيبحث على Search Engines و تبدأ تظهرله نتائج متناسبة مع الحاجات اللي بيدور عليها.  

فليه بقى الناس بتتجاهل عنصر تقديم محتوى جيد و بيهتموا بعوامل تانية؟ 

بسبب ده هتلاقي حاجات كتير بتبقى تريند وهي مش بتقدم فايدة أو بتقدم محتوى قيم، ودي بيبقي ليها حسابات تانية زي اللي بيهتموا بس بالـ SEO في كتابة المقالات بس بدون محتوى قيم، أو اللي بيقدموا فيديوهات و بدأوا يستخدموا أخبار الناس كلها بتتكلم عليها و حاجات تانية غيرها كتير.